DEN DRUHÝ

Dneska se nic zvláštního neudálo, kupodivu se stále cítím dobře a nemám žádné pocity slabosti, závratě a ani bolesti hlavy. Ráno jsem vypila vlákninu, zapila to dvěmi skleničkami vody a vyrazila za povinnostmi. K obědu padla zelenina (okurka, rajče, paprika, rukoka) a po relaxu se šlo na brusle! Jediné co mě vyvádí z míry je nezřízená chuť na všechno možný i nemožný. Tak jsem se alespoň kochala recepty z mých nově nabytých surovin a představovala si, jak je budu vařit a jak vše mǔže chutnat… Dozvěděla jsem se, že Quinoa je zázračná rostlina Inků a že pod tímto jménem získala světový věhlas. Vypráví se, že španělští dobyvatelé pěstování quinoi pod trestem smrti zakázali. Domnívali se, že zdrojem nevysvětlitelné síly Inků je právě onaA skutečně, zrní této plodiny obsahuje vysoký podíl bílkovin, minerálů, vitamínů a nenasycených kyselin, předstihuje v tom všechny známé obiloviny. Quinoa má vlastnosti podobné rýži, ale je mnohostrannější. 

Quinoa ale není pravá obilovina, náleží do rodiny merlíkovitých. Tato odolná rostlina nepotřebuje žádná umělá hnojiva a daří se jíi na  subtropických náhorních planinách až do výše 4000 metrů. Quinoa dobře obstojí i v extrémních povětrnostních podmínkách And, jako jsou sluneční záření, mírné noční mrazy, vlhkost a sucho. Quinoa se sklízí ručně. Semena obsahují hořce chutnající saponiny a je třeba je důkladně umýt a ohladit. Teprve usušená quinoa je připravena k exportu. 

Základní pravidla při vařeni quinoi jsou následující : 


Bílá quinoa se uvaří do měkka, proto je vhodná pro jídla, u nichž „těsto“ musí být snadno formovatelné. Tuto vlastnost zesílíte, jestliže  bílou quinou vaříte opranou červenou čočku. Těsto se dá formovat ještě lépekdyž je necháte několik hodin odpočívat.


Červená quinoa je pikantnější, při vaření zůstává zrnitá, a proto se mimořádně dobře hodí jako příloha. Červená quinoa se dá znamenitě zpracovat do salátů nebo jako „quissotto“ /obdoba rizota/.  Při vaření potřebuje méně vody než bílá quinoa. Oba dva druhy je možné smíchat. 


Černá quinoa je na skus ještě pevnější než červená, dá se použít všude tam, kde jídla mají zůstat zrnitá. 


Zásadně platí: Quinou před vařením dobře promýt, solit nebo sladit až po uvaření. 


Na zkoušku jsem si tedy uvařila svou koupenou quinou s červenou rýží a teď si říkám, zda jí sníst a jestli se to ještě bude počítat do detoxu? Ale co je vlastně přesně detox? V některých videích jsem viděla, že musíte pít jen speciální Neera nápoj (což je jakýsi palmový sirup) jenže tomu se pak teda říká neeera detox. V dalších článcích jsem našla očistné kůry zeleninovými šťávami a v jiných zase speciální jídelníčky zahrnující ovoce, zeleninu, ořechy, psylium, lněné semínko, onu quinou, ovesné vločky a pod. Detoxikací tedy rozumíme jakýsi očistný, ozdravný proces, během kterého se tělo zbavuje toxických látek a jedovatých zplodin našeho metabolismu. Díky tomuto procesu posílíme játra, ledviny, plíce, střevo, kůži, ale také lymfatický systém, odkyselíme náš organismus, pročistíme krev od přebytečných triglyceridů (kapének volného tuku), LDL cholesterolu, u diabetiků stabilizujeme hladinu krevního cukru, zredukujeme tukové zásoby. 


Juhuuuuuuu! A je tedy vcelku jedno, jak moc drastickou metodu si vyberem! Takže já se jdu prolejt vodou a do toho si dám tu uvařenou quinou s čockou.. Mňam mňam.


Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s